επιλεκτικότητα φαγητού
Picky eating
ή αλλιώς, επιλεκτικότητα φαγητού. Είναι κάτι που αντιμετωπίζουν πάρα πολλοί γονείς.
Πώς να το χειριστώ όμως; Τι πρέπει να κάνω; Τι πρέπει να πω; Και αν δεν φάει; Και αν μείνει νηστικό; Μα το τάδε τρόφιμο έχει πάρα πολλές ουσίες! Θα του κάνει καλό! Είναι πολύ σημαντικό να το φάει!

 

Για να δούμε ένα παράδειγμα:

Είναι το τέλος μιας εξαντλητικής μέρας και έχεις μαζέψει ό,τι απόθεμα ενέργειας σου έχει μείνει για να φτιάξεις βραδινό. Ακόμα και αν αυτό είναι αβγά. Και μόλις αφήνεις το φαγητό στο τραπέζι, το νήπιό σου, σου λέει «Δεν μ αρέσει το αβγό. Το αβγό είναι ιιιιοουυυυ!!!»

Ψυχραιμία!! Χρησιμοποίησε τον εσωτερικό σου Βούδα!

 

Τι θα ήταν καλό να ΜΗ κάνεις:

❌Εντάξει λοιπόν…Τι θέλεις να σου φτιάξω να φας; (άνχος μη μείνει νηστικό και τρέχω να φτιάξω αυτό που ζητάει)

❌Τι?? Μα εσένα σ αρέσουν τα αβγά!!

❌Έλα, σε παρακαλώ. Φάε έστω και μια μπουκιά, αλλιώς δε θα φας γλυκό μετά. (χρησιμοποιώ το φαγητό σαν τιμωρία)

❌Έλα, σε παρακαλώ. Φάε έστω και μια μπουκιά και θα σου δώσω και λίγο γλυκό μετά. (χρησιμοποιώ το φαγητό σαν επιβράβευση)

❌Ωωωω, κοίτα τη μαμά!! Μμμμ!! Μ’αρέσει πολύ η ομελέτα!! Δοκίμασέ την!! Είναι τέλειααα!!

 

👉Να θυμάσαι το εξής:

Όσο πιο πολύ το πιέζεις, τόσο πιο πολύ θα αντιδράει.

Έρευνες δείχνουν ότι όσο πιο πολύ ανχώνονται οι γονείς και παρεμβαίνουν κατά τη διάρκεια του φαγητού, τόσο πιο πολύ οδηγεί σε επιλεκτικότητα στα γεύματά τους τα παιδιά.

Και το ότι ζητάτε απελπισμένα να φάει, αυτό στη πραγματικότητα προκαλεί και το picky eating.

 

Αντί για αυτό λοιπόν, παίξ’το άνετη/ος και:

👌Άκουσε το.
«Ακόμα δεν σου αρέσει το αβγό. Εντάξει, δεν πειράζει.»

👌Παίξ’το άνετη/ος
«Δεν πειράζει, δεν αρέσουν σε όλους, όλα τα φαγητά».

👌Οδήγησέ το στο ΝΑΙ
«Αν δεν το θέλεις, μπορείς να το βάλεις στο όχι-ευχαριστώ-πιατάκι».
Τι είναι το όχι-ευχαριστώ-πιατάκι; Είναι ένας μικρό μαγικό τζίνι!!
Όταν αφήνεις το παιδί σου να έχει λίγο αυτονομία, σε μία αρκετά καθοριζόμενη από άλλα πράγματα ημέρα, είναι πιο πιθανό να δοκιμάσει νέα πράγματα. Έτσι λοιπόν, βάλε το πιατάκι πάνω στο τραπέζι, ενθάρρυνέ το να ακούσει τη πείνα του και το σώμα του και να χρησιμοποιήσει το όχι-ευχαριστώ-πιατάκι. Ύστερα, χαλάρωσε, άφησε το και απολαύστε μαζί το γεύμα σας.

Σημαντικό TIP: Όταν εισάγεις ένα τρόφιμο που ξέρεις ότι δεν το τρώει, πάντα στο πιάτο του να έχεις και ένα τρόφιμο που ξέρεις ότι τρώει σίγουρα.

 

Ακόμα και αν τελικά δεν φάει τίποτα, πες
«Εντάξει, απ’ότι μου λες δεν θέλεις να φας τώρα. Το επόμενο γεύμα μας θα είναι το γάλα πριν τον ύπνο».

Και προσπάθησε να μείνεις σταθερή/ός σε αυτό, να μην υποκύψεις.

Να είσαι προετοιμασμένη/ος ό, τι το πιο πιθανό είναι να τεστάρει τα όριά σου. Όταν γίνει 2-3-4-10 φορές και καταλάβει ότι αυτό που λες το εννοείς, είναι και πιο πιθανό να μην αφήνει τον εαυτό του νηστικό και έστω να το δοκιμάσει, που είναι και το ζητούμενο.
Αν καταλάβει ότι με το που θα πει όχι, θα του φτιάξεις κάτι άλλο ή ότι μετά από λίγο μπορεί να πάει να φάει για παράδειγμα μπισκότα ή κάτι άλλο που θα βρει, προφανώς και το πιο πιθανό είναι να μη δοκιμάσει το νέο τρόφιμο.

 

☝Είναι πάρα πολύ σημαντικό να θυμάσαι ότι τα παιδί δεν πρόκειται να μείνει νηστικό. Αλλά και να μείνει, περισσότερο κακό θα του κάνει μακροπρόθεσμα το να τρώει 5 συγκεκριμένα τρόφιμα, παρά το αν κάποιες μέρες τρώει πολύ λίγο. Εξάλλου ακολουθώντας το TIP που είπα παραπάνω του να έχεις σίγουρα τουλάχιστον ένα τρόφιμο στο πιάτο του που να ξέρεις ότι σίγουρα τρώει (όχι σε μεγάλη ποσότητα βέβαια-που να καλύπτει μόνο του ένα γεύμα), εξασφαλίζεις ότι σίγουρα δεν θα είναι τελείως νηστικό.

✌Μπορεί να χρειαστεί να το βάλεις πάρα πολλές φορές το τρόφιμο, μέχρι τελικά να το δοκιμάσει. Δεν θα πρέπει να απελπιστείς και να αποδεχτείς ότι ένα τρόφιμο δεν το τρώει. Εάν σταματήσεις να το προσφέρεις τελείως, προφανώς και δεν πρόκειται να το δοκιμάσει ποτέ. Είναι σημαντικό να υπάρχει στο τραπέζι, είναι σημαντικό να το τρώτε εσείς και να του δείχνετε το πόσο σας αρέσει, είναι σημαντικό να μην γίνεται ιδιαίτερο θέμα. Πολλές φορές ένα παιδί μπορεί να το κάνει αυτό και για να τραβάει τη προσοχή σου ή ακόμα και για να σε χειρίζεται, ειδικά αν βλέπει το πόσο πολύ σε επηρεάζει και σε στρεσάρει. Οπότε ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ!!

Τους αγωνιστικούς μου χαιρετισμούς!!